TA'ARUF BERSAMA UMI

Sayang Anak-anak Ummi...

Monday, June 13, 2011

Al-Quran itu Lebih Indah Daripada Ayat dalam Message

Assalamualaikum semua,apa khabar ? Sihat ?


   Kawan-kawan semua nampak tak gambar kat atas ? al-Quran kan ? jujurlah Wani nak tanya sehari berapa kali korang membaca,menghafal dan menghayati al-Quran ni ? kepada yang selalu bukak kitab tu alhamdulillah la walaupun sehari satu helai muka surat dapat gak pahala, ye dak? 

   Tadi Wani ada emergance yang terpaksa call kawan-kawan pastu bagi message la apa la (padahal hal kecik tpi panik la katakan) tengah Wani dengan kawan Wani dok balas-balas mesej tetiba dia menghantar satu mesej ni and Wani rasa difoward kot.Bunyinya macam ni ... Wani bagi setengah je la...hehehe

"DEMI MASA ! Kenapa baca mesej boleh setiap masa boleh tapi baca al-quran kadang-kadang? atau dengan kata lain tidak pernah?"

lepas Wani baca mesej tu Wani rasa macam tersentap la.Tapi Wani ni bukannya seorang yang suka mesej dengan kawan-kawan sebab menyusahkan, ye dok ? Lainlah kalau call..hehehe...itu terpulang la pada korang nak caya ke tanak.

   Berdasar kan petikan tadi Wani pun mulalah buat pemerhatian terhadap rakan-rakan yang sebaya dengan Wani.Ye, memang benar mereka lebih rajin baca mesej yang "mengoda" dan tak ada berkat daripada membaca al-Quran yang memberi pahala.Bagi mereka baca and reply mesej ni lebih baik daripada membaca al-Quran yang bila baca je rasa ngantuklah apa lah.

  Tetapi tidakkah mereka sedar bawa baca dan reply mesej tu hanya mengundang dosa daripada menbaca al-Quran yang memberi pahala dan syafaat kepada kita diakhirat kelak.Pada mereka yang terpesong akidahnya mesej tak berguna itulah yang memayungi mereka daripada matahari yang seolah-olah berada sejengkal dia atas kepala kita.Kenapalah sempit sangat fikiran mereka?padahal masa sekolah rendah dulu mak ayah hantar gi sekolah agama plak.tapi tak tau la ada yang tak prgi ke sekolah agama.

   sekian itu sahaja...wassalam

No comments:

Post a Comment