TA'ARUF BERSAMA UMI

Sayang Anak-anak Ummi...

Tuesday, December 20, 2011

.:Pagi Yang Penuh Drama:.

Assalamualaikum dan selamat pagi semua,



Pagi yang penuh dengan drama suspen.Hoyooo, bilo la nak keluar rumah ni?...lambat dah ni...tak dapat ana taip panjang-panjang sebab dah lambat sangat.Mengamuk nanti "mem besar" ana tu..kih3....

P/s: sarapan pon belum lagi ni !

.:Nak Kahwin:.

Assalamualaikum dan selamat malam semua,


Dah makan ke korang? kenyang ke tak? kalau tak kenyang lagi tambahlah lagi jangan segan silu, hehehe.Ana baru je lepas makan.Ya Allah, enaknya hanya Allah sahaja yang tahu maklumlah air tangan ibu katakan, terima kasih Ya Allah kerana Engkau memberi aku sekeluarga rezeki yang melimpah ruah.

Di kala malam yang dingin sambil menonton telefilem "Lady Boss" teringat plak kat sorang kawan ana ni yang secara tiba-tiba bercerita tentang kahwin (ape kne mengene?).Biasalah dia tu, pengaruh novel yang kuat.Hari-hari baca novel ni la jadi nye.Sampai kesitu diberangan malah berangan juga nak bernikah dengan anak raja.hoyoooo,MasyaAllah, terkejut beruk ana mendengar.Entah sihat lagi ke tak pemikiran dia tu.

Tapi kadang-kadang tu ana terfikir juga nak kahwin dan kadang-kadang pun ana fikir macam malas nak kahwin.Yelah, banyak asam garam rumahtangga ni lagi-lagi kalau perempuan.Asyik-asyik nak kena jaga hati ibu mentua je.Lagi-lagi kalau yang tak reti memasak tu, dahlah ana ni fail kalau memasak.Nasib badan...

Yang kena kahwin kontrak tu lagi la.Tapi ada ke kahwin kontrak dalam Islam?Takde rasanya.Apa-apa upacara yang dinamakan "Pernikahan" ia adalah sah disisi agama kerana di nikahkan dengan jurunikah yang diluluskan Jabatan Agama Islam dan bersaksi ia jatuh hukum SAH

Papepon ana doakan sahabat-sahabat ana dikurnian kan suami/isteri yang soleh dan solehah.

P/s:jodoh pertemuan, ajal maut ditangan Tuhan.Baik buruk mereka, hormatilah mereka selagi mereke masih menyayangi anda.

Thursday, December 8, 2011

.:Sendiri:.

Assalamualaikum dan selamat malam semua,



Terasa sunyi sangat malam ni.Maklumlah semalam bermalam dirumah makcik dan tidur dengan opah tercinta bila balik semula ke rumah ana rasa sunyi sangat.Esok opah ana ajak temankan dia bercuti ke Port Dickson tapi ana tak pasti dapat ikut ke tidak sebab ana sekarang sibuk sangat.Ya Allah, sayu nya hati bila terpaksa menolak ajakan tersebut.Allahuakbar...

p/s:Perlukan si dia sekarang tapi...


                                                                                                                      aku bukan permata di hatinya


Wednesday, December 7, 2011

.:Melodi Hati:.

Assalamualaikum dan selamat petang semua,


Petang ni ana menaip post sambil menikmati minum petang air nescafe dengan roti coklat.Petang ni hati ana tiba-tiba rasa sesuatu yang tak dapat digambarkan.Mungkin ana rasa bersalah terhadap seorang sahabat ana atau mungkin tidak.Ah, entahlah.Apalah agak hati ana nak berbicara sebenarnya.

Ana baru buka Facebook ana sekejap tadi dan adalah seorang dua orang kawan ni dan secara tak sengaja mereka menanyakan soalan yang sama "Bila nak cari bakal pendamping?"...."Bila nak isi hati?".Oh Tuhan, kenapa mesti tanya soalan yang macam tu? Ana sendiri tiada jawapan yang tetap untuk soalan tu.Tentang soalan itu, ana serahkan segalanya kepadaNya.

Bila depa tanya pasal tu ana terus teringat pada kisah lama ana yang sungguh tragis.Entah dimana silapnya ana buat dia kecewa sebanyak dua kali.Ermm...takde jodoh nak buat macam mana lagikan??...tak pe. disebalik kejadian ada hikmah ^_~

Monday, December 5, 2011

.:Sahaja Aku Mencintaimu:.

Assalamualaikum dan selamat petang semua,


Apa khabar sahabat dan sahabiah ana semua? yang tengah minum petang tu minum elok-eloknye sambil tu bolehlah tengok sekejap video kat atas ni.Ana jumpa vid ni daripada Facebook kenalan ana.Gambungan suara kumpulan Du'a dan Ustaz Amal.MasyaAllah, sangat menyentuh qolbun ana yang lembut ini.

Sunday, December 4, 2011

.:Nyanyian Yang Mengejutkan Penonton:.

Assalamualaikum dan selamat petang semua,


MasyaAllah, sebak dengar lagu ni.Lihatlah dunia kita ni ramainye yang "free hair"....kenapa boleh jadi macam tu?Nyanyian yang mengejutkan penonton, nasihat hijab untuk para wanita. Berhijablah wahai wanita-wanita Islam sesungguhnya kebaikan menanti kamu. Jangan takut dan jangan segan kecantikan itu pasti bersama.

harap2 penonton belakang sana tu dan pendengar yang belum mengenakan hijab pada kepala mereka silalah berbuat demikian dengan segera kerana ajal tidak mengenal masa,umur,pangkat dan harta....

Tuesday, November 29, 2011

.:Salam Maal Hijrah 1433:.

Assalamualaikum & selamat petang semua,


Pejam celik,pejam celik sudah masuk tahun baru Islam rupanya.Hari ini ana baru berkesempatan untuk mengupdate blog ana.Banyak post yang ana baca di Facebook,Twitter dan Blog yang membuat ucapan 'salam maal hijrah'.Ana ni pula baru hari ini dah 4muharram dah pun.

Alhamdulillah, ana bersyukur sangat sebab masih bernafas pada awal muharram lepas.Sesungguh Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.Lihatlah diri ana yang banyak melakukan khilaf ini masih dihidupkan sehingga ke hari ini Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun kerana masih memberi ana peluang untuk bertaubat kepadaNya.

Salam Maal Hijrah 1433 ^_~

Sunday, November 20, 2011

.:Syukur:.

Assalamualaikum & selamat pagi semua,


Manusia memang gemar mengejar kejayaan didunia sehingga kadang-kadang terlupa untuk mengejar kejayaa akhirat dan rahmatNya.Tanpa ikhlas kejayaan yang mereka peroleh itu akan menjadi lagha (sia-sia).Mulakan sesuatu perkerjaan dengan lafaz bissmillahirahmanirahim besertakan hati yang ikhlas dan akhirilah sesuatu perkerjaanmu dengan lafaz alhamdulillah apabila memperoleh hasil yang baik.

Sebagai hamba yang kerdil kita haruslah bersyukur atas apa yang dikurniakan kerana Allah Maha Mengetahui segala yang diperlukan oleh hamba-hambaNya.Belajarlah untuk sentiasa bersyukur atas nikmatNya.Tak takut ke sahabat sahabiah ana ni kalau Allah lebihkan nikmatNya kemudian kita lalai dan terus melupakanNya kerana salah satu cara untuk mengetahui bagaimana Allah tidak sayangkan kita adalah dengan Allah mengurniakan nikmatNya sehingga melimpah ruah dan tak terucapa lafaz alhamdulillah sebagai tanda terima kasih padaNya.MasyaAllah...

Buat sahabat-sahabat yang ana kasih jagalah akhlak kepada Pencipta kita dan bersyukurlah dengan apa yang ada kerana yang sikit itu tak merugikan malah menguntungkan.

Salam subuh semua ^_~

Wednesday, November 16, 2011

.:Sahabatku:.

Assalamualaikum & selamat petang semua,


Semoga sahabat-sahabat ana semua sihat belaka dan sentiasa dibawah rahmatNya.Hari ini ana terpanggil untuk membuat sebuah post mengenai 'SAHABAT'.Memang benar sahabat itulah yang mengambarkan siapa kita kerana melalui sahabat kita boleh berubah menjadi lebih baik atau sebaliknya.Seperti ana, ana juga mempunyai sahabat dan alhamdulillah sahabat sahabiah ana semuanya baik belaka,sporting dan ikhlas dalam persahabatan.Ana terbuka dengan semua orang samada lelaki atau perempuan,kaya atau miskin,putih atau hitam itu semua ketentuan Allah.Asalkan orang sekeliling selesa dengan ana pun dah cukup.

Pernah tak korang semua dengar ada pepatah mengatakan 'kawan boleh jadi kekasih TETAPI kekasih tak boleh jadi kawan' ? ana rasa betul dan ana menyokong kenyataan tersebut sebab ada seorang sahabat ana jadi macam tu.Kadang-kadang ana kesian juga tengok dia sebab dia dah tak seceria dahulu.Tapi takpe lah asalkan dia sihat walafiat pun dah cukup.

Sahabat ni juga ada bermacam-macam kerenah.Ana ada kawan yang ramah,brutal,pemalu dan macam-macam lagi.Walaupun ana baru mengenali mereka selama satu tahun tapi waktu yang singkat itulah yang menceriakan hidup ana.Walau apapun , sahabat lama dan sahabat baru semuanya sama rata sahaja kasih yang ana beri.Kalau mereka ada masalah ana ada untuk membantu tanpa mengira.

Dalam persahabatan juga ada sahabat yang jatuh cinta pada sahabat yang lain tapi apa boleh buat sebab tak berani nak luahkan maka ia hanya jadi angan-angan.Ada juga sahabat sahabiah ana yang bercinta secara diam-diam tapi apa boleh buat dah jodoh so terima je lah seadanya.

Wahai Teman,
Tanpa engkau siapalah aku,
Tanpa engkau aku juga tiada teman untuk bercerita...

Wahai Teman,
Walau sesiapa pun engkau,
Engkau tetap sahabat yang terbaik dalam hidupku...

Wahai Teman,
Jangan kau putuskan ukhwah ini,
Kekalkanlah ia walaupun badai melanda...





Tuesday, November 15, 2011

.:Sedih:.

Assalamualaikum & selamat malam semua,

macam ni la keadaan Wani sekarang...huhuhu
p/s : tak sengaja lukakan hati dia.Setiap manusia sentiasa melakukan kesilapan tak kira silap besar atau silap kecil.

Tuesday, November 8, 2011

.:Putus Cinta Ada Hikmahnya:.

Assalamualaikum & selamat petang semua ^_~,



Huh, penat betul hari ni dari pukul 11.15 bertolak pergi rumah kawan nak bincang tentang menu untuk jamuan makan para sahabat perempuan yang akan berlansung pada 26/11/2011.Lepastu kaki pula melecat sebab starter kaki motor kawan tu licin.Adoi nasib badan, balik rumah solat zuhur terus landing atas katil.wiiiii bestnye.


Wani nak tanya, korang pernah putus tak? bagi yang pernah mesti geramkan? takpe-takpe ana faham perasaan mereka.Tapi dulu ana pernahlah tengok satu vid ni seorang lelaki sanggup terjun daripada bangun tinggi sampai mati sebab putus cinta.Allahuakbar, habis berkecai badan.Ngeri juga ana tengok sampai menggeletar tangan ni.Tapi apa motif diorang buat macam tu? takkanlah sebab putus cinta.Tak logik langsung and takkanlah kat akhirat nanti Allah tanya kenapa kita bunuh diri takkan nak jawab "kerana aku kecewa dengan kekasihku ya Allah".Ayoyo, fikir-fikirkanlah.

Disebalik perpisahan itu tidakkah kita tahu bahawa ada hikmah disebaliknya? contohnya :~

1) kita boleh dapat yang lebih baik daripada si dia yang meninggalkan kita.
2) dapat mendekatkan diri dengan Pencipta sebab bila kita sedih dalam doa kita ceritakan segala-galanya agar diberikan ketabahan hati.

betulkan? jadi kepada para sahabat sahabiah yang membaca artikel ini harap ambil iktibar.Bila kita bercinta dengan seseorang janganlah terlalu mengharap sangat agar sang kekasih itu akan mengahwini kita.Macam ana jugalah dulu asyik dok berangan nak kahwin dengan si dia last-last ana juga yang minta putus dan ana juga kecewa*sebenarnya malu nak cerita.Tapi ana dah insaf dah taknak bercinta lagi kalau bercinta pun dalam hati je hehehe.

Tapi itulah hakikatnya perpisahan itu yang mengajar kita menjadi lebih matang.Ia mengajar kita untuk terus maju ke hadapan dan jadi yang lebih baik dari sebelumnya.Jangan tumpahkan airmata mu kerana cinta kepada sang kekasih tetapi jatuhkanlah airmata mu kerana sering melupakanNya.

Monday, November 7, 2011

.:Di Awal Pagi:.

Assalamualaikum & selamat pagi semua,

Alhamdulillah dipagi yang nyaman ini Wani sekali lagi atas izinNya dapat bernafas dan menunaikan semua perintahNya.Pagi ni tak masak apa-apa pun sebab malam tadi makan KFC so ada lebih makan je la.Last-last nya amekaw perit memulas-mulas hahaha.

Hari ni ana rasa rajin pulak nak buka internet seawal 7pagi.Biasanya buka internet dalam pukul 10/11 baru terpacak depan skrin ni tapi sebab nak download lagu Asaku Asamu-Starfive dengan nak upload video yang tertangguh sekian lama itu yang buka internet pukul 7 pagi tu.sabo je la


Jom baca artikel kes murtad ni dan ambil iktibar

.:Jangan Putus Asa:.

Assalamualaikum semua,


Tengok tu kesian dia.Tension sebab putus cinta.Biasalah kena tinggal dengan buah hati dia tu yang terus putus asa tu.Tapi persoalannya sekarang perlukah untuk dia berputus asa kerana ditinggalkan kekasih?Kenapa mesti putus asa? sebenarnya tak perlu sebab dah terang-terang dia bukan yang terbaik untuk kita jadi kita tak payahlah terus berharap agar dia kembali pada kita semula.Kat luar sana tu ada yang lebih layak digelar kekasih daripada si dia.So kepada kawan-kawan diluar sana samada lelaki atau perempuan jangan putus asa bila ditinggalkan ok.Sebab ada yang lebih baik daripada mereka.BANYAK !


Cuba korang tengok gambar atas ni kesian kan? walaupun dia ada tumor dibahagian muka dan menyebabkan muka dia nampak sedikit hodoh tapi dia tak pernah putus asa dalam mencari rezeki yang halal dan tak malu pun untuk menghadapi masyarakat diluar kerana Allah sentiasa bersama dengan orang yang sabar.Bersyukurlah kita dengan apa yang ada walaupun muka kita "burn" tapi normal itupun dah dikira sebagai nikmat tau.


jadi wani nak bagi sedikit tips bagi kita jangan cepat putus asa dan harapan :~

1) Banyakkan bersabar dan beristighfar.
2) perbanyakkan berdoa,bertawakal dan membaca al-Quran.
3) Kalau ada masalah jangan segan untuk bercerita pada kawan-kawan.Sekurang-kurangnya dapat meringankan sedikit beban.
4) insyaAllah masalah putus asa dapat dia atasi ^_~



.:Mengandung:.

Assalamualaikum semua,

Kat sini ana ada berita gembira nak bagi tau.Ibu wani mengandung wihiiiii.happy nya alhamdulillah rezeki tuhan tapi rasa macam tak percaya sebab ana akan jadi kakak kepada lagi seorang adik.harap-harap dapat baby boy amin...

.:Nak Kekasih Halal?:.

Assalamualaikum & selamat petang semua,

Buat apa tu?minum petang ye? kalau ada lebih hulur la sikit kat sini hehehe.tadi lagi sekali pergi ke youtube jumpa lagi satu vid tapi lupa tajuknya.Video nya ada menyentuh sikit para yang bercinta*tersentap ana tengok vid tu tau.Tak bolehlah nak taip panjang-panjang.Adik ana dah panggil suruh tolong gorengkan kentang.Tapi vid ada menyampaikan pesan kalau nak bercinta jangan lama-lama.Alang-alang dah suka sangat kahwin terus betul tak? tengok apa yang para remaja sekarang buat? MasyaAllah renung-renungkanlah...



p/s : adik ana dah jerit tu.

Sunday, November 6, 2011

.:Asaku Asamu:.

Assalamualaikum & selamat petang semua,

gi youtbe lagi tadi jumpa lak vid ni so tengok je la.best gak teringat ana pada seseorang hehehe.gatai tol ^_~

.:Renungan Buat Para Ikhwah & Calon Imamku:.

Buat bakal suamiku....
dengarkanlah

.:Pedoman:.

Assalamualaikum semua,

Hari ni Wani nak ambil kesempatan sikit menaip awal pagi.Rumah sunyi je tak tau nak buat apa tu yang terus menaip.Lepas tu tadi pergi youtube nak tengok video Voice Of Ummi (VOU) tu tapi lanin yang Wani jumpa.Ana jumpa lagu baru Nora berjudul Pedoman.Teringat ana pada khilaf ana dulu.Subhanallah, jom kita sama-sam dengar kan...

.:Aidiladha:.


Assalamualaikum semua,

Rasanya begitu lama Wani tinggalkan blog ni.Maklumlah sibuk dengan exam tapi alhamdulillah semuanya sudah pun selasai tinggal tunggu keputusan keluar je.Semoga Wani dapat keputusan yang baik insyaAllah, amin.Sekarang ni tengah cuti selama 2 bulan lebih insyaAllah kalau takde aral melintang ana akan teruskan "menghias" blog ni dengan ceritera hidupku,insyaAllah.

Sebelum ana terlupa ana ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha kepada semua umat islam terutama sekali kepada mereka yang sedang menunaikan ibadah fardu haji.Moga mendapat ibadah haji yang mabrur, insyaAllah.Tahun ni ana beraya disini je malah hampir setiap kali raya haji ana hanya beraya dirumah dan hanya pulang ke kampung seminggu kemuadian(ade ke patut?!!!)..

Monday, October 31, 2011

.:Kisah Malaikat Jibrail & Malaikat Mikail Menangis:.


Dalam sebuah kitab karangan Imam al-Ghazali menyebutkan bahawa iblis laknatullah itu sesungguhnya namanya disebut sebagai al-Abid (ahli ibadah) pada langit yang pertama, pada langit yang keduanya disebut az-Zahid. Pada langit ketiga, namanya disebut al-Arif. Pada langit keempat, namanya adalah al-Wali. Pada langit kelima, namanya disebut at-Taqi. Pada langit keenam namanya disebut al-Kazin. Pada langit ketujuh namanya disebut Azazil manakala dalam Luh Mahfudz, namanya ialah iblis.

Dia (iblis) lupa akibat urusannya. Maka Allah s.w.t. telah memerintahkannya sujud kepada Adam. Lalu iblis berkata, "Adakah Engkau mengutamakannya daripada aku, sedangkan aku lebih baik daripadanya. Engkau jadikan aku daripada api dan Engkau jadikan Adam daripada tanah." Lalu Allah s.w.t. berfirman yang maksudnya, "Aku membuat apa yang aku kehendaki." Oleh kerana iblis laknatullah memandang dirinya penuh keagungan, maka dia enggan sujud kepada Adam a.s. kerana bangga dan sombong. Dia berdiri tegak sampai saatnya malaikat bersujud dalam waktu yang berlalu. Ketika para malaikat mengangkat kepala mereka, mereka mendapati iblis laknatullah tidak sujud sedang mereka telah selesai sujud. Maka para malaikat bersujud lagi bagi kali kedua kerana bersyukur, tetapi iblis laknatullah tetap angkuh dan enggan sujud. Dia berdiri tegak dan memaling dari para malaikat yang sedang bersujud. Dia tidak ingin mengikut mereka dan tidak pula dia merasa menyesal atas keengganannya.

Kemudian Allah s.w.t. merubahkan mukanya pada asalnya yang sangat indah cemerlangan kepada bentuk seperti babi hutan. Allah s.w.t. membentukkan kepalanya seperti kepala unta, dadanya seperti daging yang menonjol di atas punggung, wajah yang ada di antara dada dan kepala itu seperti wajah kera, kedua matanya terbelah pada sepanjang permukaan wajahnya. Lubang hidungnya terbuka seperti cerek tukang bekam, kedua bibirnya seperti bibir lembu, taringnya keluar seperti taring babi hutan dan janggut terdapat sebanyak tujuh helai.

Setelah itu, lalu Allah s.w.t. mengusirnya dari syurga, bahkan dari langit, dari bumi dan ke beberapa jazirah. Dia tidak akan masuk ke bumi melainkan dengan cara sembunyi. Allah s.w.t. melaknatinya sehingga ke hari kiamat kerana dia menjadi kafir. Walaupun iblis laknatullah itu pada sebelumnya sangat indah cemerlang rupanya, mempunyai sayap empat, banyak ilmu, banyak ibadah serta menjadi kebanggan para malaikat dan pemukanya, dan dia juga pemimpin para malaikat karubiyin dan banyak lagi, tetapi semua itu tidak menjadi jaminan sama sekali baginya.

Ketika Allah s.w.t. membalas tipu daya iblis laknatullah, maka menangislah Jibril a.s.dan Mikail. Lalu Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, "Apakah yang membuat kamu menangis?" Lalu mereka menjawab, "Ya Allah! Kami tidaklah aman dari tipu dayamu." Firman Allah s.w.t. bagi bermaksud, "Begitulah aku. Jadilah engkau berdua tidak aman dari tipu dayaku." Setelah diusir, maka iblis laknatullah pun berkata, "Ya Tuhanku, Engkau telah mengusir aku dari Syurga disebabkan Adam, dan aku tidak menguasainya melainkan dengan penguasaan-Mu."

Lalu Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, "Engkau dikuasakan atas dia, yakni atas anak cucunya, sebab para nabi adalah maksum." Berkata lagi iblis laknatullah, "Tambahkanlah lagi untukku." Allah s.w.t. berfirman yang maksudnya, "Tidak akan dilahirkan seorang anak baginya kecuali tentu dilahirkan untukmu dua padanya." Berkata iblis laknatullah lagi, "Tambahkanlah lagi untukku." Lalu Allah s.w.t. berfirman dengan maksud, "Dada-dada mereka adalah rumahmu, engkau berjalan di sana sejalan dengan peredaran darah." Berkata iblis laknatullah lagi, "Tambahkanlah lagi untukku." Maka Allah s.w.t. berfirman lagi yang bermaksud, "Dan kerahkanlah terhadap mereka pasukan berkuda dan pasukan yang berjalan kaki, ertinya mintalah tolong menghadapi mereka dengan pembantu-pembantumu, baik yang naik kuda mahupun yang berjalan kaki. Dan berserikatlah dengan mereka pada harta, iaitu mendorong mereka mengusahakannya dan mengarahkannya ke dalam haram."

"Dan pada anak-anak, iaitu dengan menganjurkan mereka dalam membuat perantara mendapat anak dengan cara yang dilarang, seperti melakukan senggama dalam masa haid, berbuat perkara-perkara syirik mengenai anak-anak itu dengan memberi nama mereka Abdul Uzza, menyesatkan mereka dengan cara mendorong ke arah agama yang batil, mata pencarian yang tercela dan perbuatan-perbuatan yang jahat dan berjanjilah mereka." (Hal ini ada disebutkan dalamsurah al-Isra ayat 64 yang bermaksud : "Gerakkanlah orang yang engkau kuasai di antara mereka dengan suara engkau dan kerahkanlah kepada mereka tentera engkau yang berkuda dan yang berjalan kaki dan serikanlah mereka pada harta dan anak-anak dan berjanjilah kepada mereka. Tak ada yang dijanjikan iblis kepada mereka melainkan (semata-mata) tipuan."



>TAZKIRAH BLOG

.:Ujian Hidup:.


Semua manusia akan menghadapai pelbagai ujian dan dugaan. Namun semua ini bukan penghalang untuk kita kelihatan senyum dan ceria. Sebaliknya,dengan senyuman dan kecerian kita akan mampu untuk menghadapi ujian hidup.Biasalah jika susah hati atau ditimpa masalah dan musibah ada yg menanggis.Dalam situasi anda tidak akan dapat berfikir dengan rasional dalam situasi yg tidak tenang.

Paling penting,anda perlu menyediakan diri anda untuk menghadapi dan menyelesaikannya, juga tidak akan selesai jika anda melarikan diri.Masalah akan selesai jika kita berusaha.Memang susah! memang payah! Ada tikanya perit dan mengecewakan malah melukakan.Tapi bila anda menerima setiap yg berlaku didalam hidup anda sebagai ujian,anda akan tetap boleh kekal senyum menerima dengan redha.

Inilah panduan:

1-Kenapa aku diuji?
Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, "sedangkan mereka diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya ALLAH mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang dusta.
....Surah Al-Ankabut ayat 2-3

2-Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?
" Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi mu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui,"
.....Surah Al-Baqarah ayat 216

3-Kenapa ujian seberat ini?
" ALLAH tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya,"
.....Surah Al-Baqarah ayat 286

4-Kenapa rasa kecewa?
" Jangan kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjat-darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman,"
.....Surah Al-Imran ayat 139

5-Bagaimana harus aku menghadapinya?
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu ( menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkan kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan ),dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan)serta bertaqwalah kamu kepada ALLAH supaya, kamu berjaya ( mencapai kemenangan)."
.....Surah Al-Imran ayat 200

6-Apa yang aku dapat daripada semua ini?
"Sesungguhnya ALLAH telah membeli daripada orang-orang mukmin,diri,harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka......
....Surah At-Taubah ayat 111

7-Kepada siapa aku berharap?
"Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya.Hanya kepada-Nya aku bertawakal."
.....Surah At-Taubah ayat 129

8-Aku dah tak dapat bertahan lagi!!!
".....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat ALLAH melainkan kaum yang kafir."
.....Surah Yusuf ayat 12


>TAZKIRAH BLOG

Saturday, October 29, 2011

.:Ujian Hidup by Imam Muda 1 (IM Asyraf,Aran,Azhar,Abe Shara):.

Ketika Hidupku Tertekan
Mengaburi Pedoman
Kepada-Nya Akan Ku Pergi
Untuk Mencari Bimbingan

Ku Serah Takdir di Tangan-Nya
Mengukir Perjalanan
Walau Ujian Hidup Melanda
Ku tabah Menerima Kerana

Walaupun Tak DiKurnia Kemasyuran
Walaupun Tak DiLimpah Kemewahan
Hatiku Tetap Akan Memuji
Namu Mu Selalu Ya Rabbi

Walaupun Tak Diberi Kemakmuran
Akan ku Memanjangkan Kesabaran
Ku tetap syukur Pada Ilahi
Kerana Mengurniakan Nyawa Ini

Ku Serah Takdir di Tangan-Nya
Mengukir Perjalanan
Walau Ujian Hidup Melanda
Ku tabah Menerima Kerana

Dia Di Hati Selalu
Memberikanku Petunjuk
Apabila Pemandagan Samar

Biarpun Hidup Digoda
Ujian dan Pancaroba
Pasti Ada Hikmah Di Akhirnya

Walaupun Tak DiKurnia Kemasyuran
Walaupun Tak DiLimpah Kemewahan
Hatiku Tetap Akan Memuji
Namu Mu Selalu Ya Rabbi

Walaupun Tak Diberi Kemakmuran
Akan ku Memanjangkan Kesabaran
Ku tetap syukur Pada Ilahi
Kerana Mengurniakan Nyawa Ini


Friday, September 30, 2011

.:Mahligai Kasih:.



Duhai kasih cuba kau dengarkan
bisik hati penuh kejujuran
dengan sepenuh keikhlasan
ku dambakan pengertian

Jangan kau dengar fitnah dunia
kerna ianya dusta semata
menghancurkan kesucian
jalinan kebahagiaan

sebenarnya aku merasa
sinar cahaya yang gemilang
ketika kau beriku harapan

Dan sering aku berharap
cinta berlandaskan keimanan
dan kasih suci kita kan diberkati

Tuhan berikanlah
ketabahan hatiku untuk membina impian kasihku
bersama mengharapkan
ketulusan cinta ini untuk membina mahligai bahgia


Ku cuba sedaya
agar dirahmati perhubungan yang telah terbina
kerna pasti aku
yang akan merasa pedihnya kehilangan insan sepertimu

                                     
                                                                              yang amat menyintai
                                                                                    
                                                                             Permata Yang Dicari    


                                                                                     

.:Egokah Aku Walaupun Aku Seorang Perempuan ?:.



Assalamualaikum semua,

Terlalu banyak peristiwa yang berlaku didalam hidup kita sehingga kita tidak perasan bahawa sesuatu peristiwa itu boleh memudaratkan diri sendiri ? Yang kita tahu hanyalah ingin mencipta kenangan yang terindah agar dapat dikenang selalu.Tetapi, disebalik kenangan itu terselit seribu satu kisah yang sangat menyayat hati.

Tadi semasa disekolah Wani adalah minta sedikit kaunseling yang arif tentang cinta Faridatul Akmar.Dengan rela hati Wani pun mencerita segala-galanya pada dia yang selama ini Wani telah menyembunyikan sesuatu debelakang kwan-kawan Wani.Setelah Wani menceritakan segala-galanya dia tersenyum dengan penuh sinis sekali lalu bertanya "Ummi sebenarnya sayangkan dia kan?" lalu Wani pun berkata "Ye, ummi sayangkan dia sebagai seorang kawan dan tak lebih dari itu" lalu dia berkata lagi "Jangan tipu ida lah ummi. Ida tahu ummi sebenarnya sayangkan dia.Mengaku je la ummi"

Wani pun berkata lagi "Ya Allah ida, betul ummi sayangkan dia sebagai seorang kawan" dan Ida berkata lagi "Ummi, kalau ummi sayangkan dia sebagai seorang kawan takkan lah ummi boleh bersama dengan dia selama 11 bulan ?!" Diana pula datang dan menyampuk "Weyh Wani, orang kalau dah bercinta selama 11 bulan tu maksudnya kau dah memang sayang sangat kat dia bukan sebagai seorang kawan lagi tapi lebih dari seorang kawan" ida kata "ye Ummi, betul tu"....mendengar apa yang mereka katakan membuat Wani terus kaku,kaku dan kaku buat seketika.Kemudia Ida menyambung lagi "Ummi, ummi tahu tak betapa bertuahnya ummi sebab ada seorang lelaki yang sanggup ketepikan ego dia dan bagitahu pada seorang perempuan (Najeeha) yang dia menangis dan sedih sangat sebab ummi tinggalkan dia.Nampak sangat dia sayangkan ummi dan sekarang ummi berjaya meruntuhkan ego seorang lelaki.Cuba ummi tengok Ida sendiri.Ida ni yang dulu pernah couple n clash cuma Ida je nangis.Pakwe Ida lagi tak serik-serik"

Wani terdiam dan berfikir sejenak "bertuahkah aku jika ada seorang lelaki menyinta diri yang hina ini dan sanggup mengetepikan egonya dan menangis kerana aku meninggalkan dia?".Bagi Wani, Wani tak rasa bangga pun lagi tepat masa tu memang Wani tiada perasaan pun.Kemudian Wani terus berfikir,fikir dan terus berfikir tanpa henti.Arghhhh ! ia tidak sulit tetapi pelbagai persoalan yang membuat ia menjadi sulit.Ya Allah Kau terangkanlah hatiku ini dan jauhilah aku dari zina hati.Kemudian sesama ke surau Wani dan Jeha hanya menunggu diluar surau kerana kami keuzuran.Wani pun tanyalah sesuatu kepada Jeha tapi lupa apa yang ditanya. Tapi yang pastinya dia memang ada cakap yang Wani ni EGO!.Ketika itu hanya Allah sahaja yang tahu betapa teruknya Diri Wani ni kerana menpunyai ego yang tinggi, masyaAllah.

Selepas pulang dari surau Wani pergi kepada Diana dan bertanya adakah Wani ni memang seorang yang ego? Dan jawapannya........YA!.....ego sebab tak mengaku cinta.Sayu hati ni.Ahh, biarlah.I just want to be myself ! just myself ! this my life and I want to do the best thing in my life.Ya Allah, Kau tabahkanlah hati ini.Wani harap segala kesulitan akan segera menemui penyelesaiannya secepat yang mungkin.


                                                                                                                            yang amat menyintai          

                                                                                                                          Permata Yang dicari





Thursday, September 29, 2011

.:Maaf, Aku Bukan Lagi Permata Yang Bertakhta Dihatimu:.



Assalamualaikum semua,

Hari ni Wani keseorangan tetapi bertemankan alam sekitar yang nan menghijau,tenang dan nyaman.Berteman tidak semetinya membawa maksud kawan kadang-kala ia ada maksud yang tersembunyi seperti teman wanita/lelaki.Wani juga mengakui dulu Wani juga pernah ada "teman lelaki".Tapi itu semua dahulu kala sekarang ni hanya mendambakan cinta dariNya sahaja.Walaupun orang lihat Wani ni selalu menegur antara satu sama lain tetapi adakala diri ini juga jahil.Wani juga manusia biasa yang mempunyai perasaan kasih dan sayang kerana itu adalah lumrah manusia.Tiada sesiapa yang dapat melawan perasaan itu kerana ia datang dengan tiba tanpa diundang.

Dahulu Wani akui Wani juga jahil tetapi sekarang Wani sudah berada dilandasan yang benar.Wani pernah membenci dia suatu ketika dahulu dan pernah mencintai dia suatu ketika dahulu.Kasih kekasih ni memang indah tapi disebalik keindahannya ada juga balanya.Kalau cinta tanpa redaNya manakan sampai cinta itu ke syurga.Betul kata para ulama "jangan terlalu membenci seseorang itu kerana dia akan menjadi kecintaan kita suatu hari nanti dan jangan terlalu sayang seseorang itu kerana dia akan menjadi kebencian kita suatu hari nanti" dan itulah yang terjadi pada Wani sekarang.Bila dah jadi pada batang hidung sendiri akibatnya diri sendiri juga yang merana.Itulah manusia, degil macam Wani.

Sekarang Wani sedang berusaha untuk menghindari zina hati kerana sekarang ni asyik mengenangkan si dia je.Kadang-ladang rasa bersalah sebab buat dia macam tu tapi bila difikirkan semula itu semuanya hanya helah syaitan untuk kita kembali lalai.Tapi Wani berazam untuk melawan hasutan syaitan.Sahabat-sahabat semua jangan lupa doakan kekuatan untuk Wani dan sokong Wani dari belakang pun dah cukup sangat.

Kepada sahabatku yang amatku kasihi ingatlah pesananku ini
Walaupun kita sudah tidak bersama lagi tapi dihati ini hanya Tuhan yang tahu
Kita bertemu kerana Allah dan berpisah juga kerana Allah
Semoga dengan perpisahan ini kita dapat melaku ibadah dengan sempurna dan penuh khusyuk
Dan........
Maaf, aku bukan lagi permata yang bertakhta dihatimu

                                                                                                                                yang amat menyintai        
                                                                                                                             Permata Yang Dicari

Wednesday, September 7, 2011

.:Wanita Solehah Lebih Baik Daripada Bidadari Syurga:.




Wanita solehah tidak boleh sembarangan mencintai lelaki. Lelaki yang paling wajar dicintai oleh wanita solehah ialah Nabi Muhammad SAW. Ini kerana Nabi Muhammad SAW adalah pembela nasib kaum wanita. Baginda telah mengangkat martabat kaum wanita daripada diperlakukan dengan kehinaan pada zaman jahiliyah, khususnya oleh kaum lelaki.


Ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW juga berjaya menyempurnakan budi pekerti kaum lelaki. Ini membawa keuntungan kepada kaum wanita kerana mereka mendapat kebebasan dalam kawalan dan perlindungan keselamatan oleh kaum lelaki. Iaitu dengan mengikuti ajaran Nabi Muhammad SAW menjadikan bapa atau suami mereka berbuat baik dan bertanggungjawab ke atas keluarganya. Demikian juga dengan kedatangan Rasulullah SAW telah menjadikan anak-anak tidak lupa untuk berbakti kepada ibu mereka, contohnya seperti Uwais Al-Qarni.

Salah satu tanda kasih Baginda SAW terhadap kaum wanita ialah dengan berpesan kepada kaum lelaki agar berbuat baik kepada wanita, khususnya ahli keluarga mereka. Rasulullah SAW sendiri menjadikan diri dan keluarga baginda suri teladan kepada kaum lelaki untuk bagaimana berbuat baik dan memuliakan kaum wanita.
Rasulullah SAW bersabda,
“Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya, dan yang berbuat baik kepada ahli keluarganya.” (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)
Lagi sabda Rasulullah SAW,
“Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya; dan aku adalah yang terbaik dari kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia, dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak tahu budi.” (Riwayat Abu ‘Asakir)


Tapi betul ke wanita solehah itu lebih baik daripada bidadari syurga?
Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya(di dalam sebuah hadis yang panjang):
Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?”
Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.”
Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?”




Baginda menjawab, “Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)” (riwayat al-Tabrani)
Teruja bila membaca hadis ni dan ingin berkongsi bersama rakan-rakan lain. Sungguh tinggi darjat wanita solehah, sehingga dikatakan lebih baik daripada bidadari syurga. Semoga hadis ini menjadi inspirasi bagi kita semua dalam memperbaiki diri agar menjadi lebih baik daripada bidadari syurga. InsyaAllah..
Tapi, bagaimana yang dikatakan wanita solehah itu?
Ikuti kisah berikut, semoga kita sama-sama beroleh pengajaran.


Seorang gadis kecil bertanya ayahnya “Ayah, ceritakanlah padaku tentang muslimah sejati!”
Si ayah pun menjawab “Anakku,seorang muslimah sejati bukan dilihat dari kecantikan dan keayuan wajahnya semata-mata. Wajahnya hanyalah satu peranan yang amat kecil, tetapi muslimah sejati dilihat dari kecantikan dan ketulusan hatinya yang tersembunyi. Itulah yang terbaik”


Si ayah terus menyambung…


“Muslimah sejati juga tidak dilihat dari bentuk tubuh badannya yang mempesona, tetapi dilihat dari sejauh mana ia menutupi bentuk tubuhnya yang mempesona itu. Muslimah sejati bukanlah dilihat dari sebanyak mana kebaikan yang diberikannya ,tetapi dari keikhlasan ketika ia memberikan segala kebaikan itu. Muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa indah lantunan suaranya tetapi dilihat dari apa yang sering mulutnya bicarakan. Muslimah sejati bukan dilihat dari keahliannya berbahasa, tetapi dilihat dari bagaimana caranya ia berbicara dan berhujah kebenaran”


Berdasarkan ayat 31,surah An Nur, Abdullah ibn Abbas dan lain-lainya berpendapat:

Seseorang wanita islam hanya boleh mendedahkan wajah,
dua tapak tangan dan cincinnya di hadapan lelaki yang bukan mahram.
“Janganlah perempuan -perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga menghairahkan orang yang ada perasaan dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan yang baik-baik”
(surah Al Ahzab:32)


Lantas apa lagi ayah?” sahut puteri kecil terus ingin tahu.


“ketahuilah muslimah sejati bukan dilihat dari keberaniannya dalam berpakaian grand tetapi dilihat dari sejauh mana ia berani mempertahankan kehormatannya melalui apa yang dipakainya.

Muslimah sejati bukan dilihat dari kekhuwatirannya digoda orang di tepi jalanan tetapi dilihat dari kekhuwatirannya dirinyalah yang mengundang orang tergoda.Muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa banyak dan besarnya ujian yang ia jalani tetapi dilihat dari sejauh mana ia menghadapi ujian itu dengan penuh rasa redha dan kehambaan kepada TUHAN nya,dan ia sentiasa bersyukur dengan segala kurniaan yang diberi”




“Dan ingatlah anakku muslimah sejati bukan dilihat dari sifat mesranya dalam bergaul tetapi dilihat dari sejauh mana ia mampu menjaga kehormatan dirinya dalam bergaul”
Setelah itu si anak bertanya,”Siapakah yang memiliki criteria seperti itu ayah? Bolehkah saya menjadi sepertinya? Mampu dan layakkah saya ayah?”

Si ayah memberikan sebuah buku dan berkata, “Pelajarilah mereka! Supaya kamu berjaya nanti. INSYA ALLAH kamu juga boleh menjadi muslimah sejati dan wanita yang solehah kelak, malah semua wanita boleh”.
Si anak pun segera mengambil buku tersebut lalu terlihatlah sebaris perkataan berbunyi ISTERI RASULULLAH.
“Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga dari pintu-pintu yang ia kehendakinya”(riwayat Al Bazzar).



Wallahualam…

.:Wasiat Rasulullah Kepada Wanita:.




Telah bersabda Rasulullah SAW maksudnya, “Saya pernah melihat neraka. Tiba-tiba kebanyakan penghuninya adalah kaum perempuan, iaitu mereka yang tidak tahu berterima kasih kepada suami. Andai kata engkau (suami) berbuat baik kepada seseorang diantara mereka setahun,kemudian ia (isteri) melihat sedikit cela padamu, maka ia akan mengatakan “Saya tidak pernah melihat sama sekali kebaikan darimu.” (HR Bukhari).


Kerana kebanyakan perempuan itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahan, kesakitan dan cubaan seperti kesakitan melahirkan anak, mendidik anak-anak dan melayan suami serta melakukan kerja-kerja dirumah.


* Tiada memuji (bersyukur/berterima kasih) diatas kemurahan Allah yang didatangkannya melalui suaminya (jarang orang perempuan yang mahu mengucapkan terima kasih diatas pemberian suaminya)


* Sering mengkufurkan (ingkar) tentang nikmat Allah contohnya bila berlaku sesuatu pertengkaran ada isteri yang mengatakan “sudah 10 tahun saya kahwin dengan awak, tak ada apa-apa pun!”


* Gemar bercakap perkara yang sia-sia dan yang berdosa contohnya bercakap tentang perabut-perabut rumah dan mengumpat.


* Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuannya dalam beragama dimana mereka sering tertipu atau terpengaruh dengan rakan-rakan, alam sekeliling dan suasana kemewahan-kemewahan lahiriah.


Wallahualam…