TA'ARUF BERSAMA UMI

Sayang Anak-anak Ummi...

Tuesday, May 31, 2011

Jangan Takut, Keyakinan Mesti Ada




   Assalamualaikum semua, apa khabar ? Sihat ? Cuti sekolah ni tak pergi menjelajah satu dunia ke ? Maklumlah nama pun cuti sekolah mestilah ramai keluarga yang nak gi shoppinglah, gi melanconglah dan macam-macam depa nak buat, betul tak ? Kalau korang tanya Wani cuti ni pergi mana jawapannya "takde pergi mana-mana,duduk rumah je siapkan folio.Minggu depan balik kampung.That's all.".Tapi yang takleh blahnya ialah bila ada kawan-kawan yang sibuk mintak kaunseling.Adoiii ! memanglah sesi kaunseling ni tak kira waktu tapi diorang minta kaunseling waktu Wani dah nak offline.Apa kejadahlah depa ni.Wani tolong juga diorang, ikhlas ye Wani tolong bukan terpaksa.

   Daripada apa yang Wani perhatikan setiap kali berlangsungnya sesi kaunseling dengan klien terutama klien yang ada masalah dilamar oleh seseorang untuk jadi kekasihnya.Permulaannya mesti macam ni :

"Wani boleh tak tolong aku ? hari itu ada budak minta aku jadi kekasih dia tapi aku taknak.Aku dah kata aku taknak tapi dia macam tak faham.Sekarang ini aku rasa kesian pula kat dia sebab tolak cinta dia.Apa aku kena buat sekarang Wani ?"

Sila baca dialog yang direka khas dan lihat ayat yang di tebalkan dan digaris.KESIAN.Itulah yang bermain diminda mereka yang berada dalam situasi tersebut.Sepatutnya mereka tidak perlu ada rasa KESIAN mahupun simpati kepada orang yang lamar kita itu sebab kita tolak lamaran dia bererti kita berjaya melawan nafsu ingin bercouple.Dalam Islam tiada langsung istilah "couple"."Couple" itu adalah sebuah budaya barat jika dilihat.Dan "couple" itu juga sebenarnya HARAM disisi Islam.Kepada yang sedang melalui situasi ini Wani nasihatkan agar kalau terbit perasan kesian atau simpati cepat buangkan perasaan tersebut kerana perasaan seperti itu tidak patut wujud kalau kita benar-benar ikhlas menolak cintanya.Even ada pun perasaan itu buat-buatlah seperti perasaan itu tidak wujud.

   Itu je, senang je kan caranya nak menangangi masalah tersebut.Ye, memang senang sebab kawan-kawan hanya baca sahaja.Cuba kawan-kawan cuba buat seperti apa yang Wani suruh, mesti korang rasa susah sangat.Kwan-kawan Wani pernah lalui situasi macam ini kerap sekali Wani menyuruhnya atau lebih tepat sekali paksa dia supaya buang perasaan itu.Untuk buang perasaan kesian tersebut sifat KEYAKINAN mesti ada dalam diri.KEYAKINAN itu penting untuk kita berada dilandasan yang benar.

   Wani sendiri kerap mengingatkan diri dan rakan-rakan yang couple itu haram walaupun sesetengah daripada kawan-kawan Wani itu sudah pun mempunyai kekasih.Begitu juga dengan Wani.Wani sendiri pun pernah dilamar untuk menjadi kekasih orang tapi Wani tolak sebab tak cukup umur dan masih kecil lagi dan kalaulah ibu tahu Wani bercinta sah-sah kena tazkirah.

   So Wani dah bagi tips yang terbaik pada korang untuk buang rasa kesian.So gunakanlah tips tersebut dengan sebaik yang mungkin.Tapi jangan pula kalau korang nampak orang minta sedekah ke atau minta tolak korang tolak, elok-elok boleh tambah pahala terus bertambah pula dosa.hahahaha.selingan.

   Dan jika korang baca entry Wani 5 Bukti Cinta Allah Lebih Mahal Dari Cinta Manusia
bahawasanya cinta Allah itu melebihi segala-segalanya, melebihi cinta manusia juga.Lihat betapa kerdilnya manusia jika dibandingkan dengan Allah yang memiliki segala-galanya dan mempunyai kuasa yang mutlak terhadap seluruh dunia dan alam semesta.Dan jika dilihat sekarang, kebanyakannya remaja yang bercouple tu selalu lalai akan tanggungjawab sebagai seorang muslim.Malah al-Quran juga jarang dibuka TETAPI novel cinta juga yang dihadapnya.eshh2.Sebenarnya al-Quran juga sebuah novel, sebab kalau kita baca "novel"(al-Quran) itu pahala kita akan bertambah.Betul kan?

Sampai disini sahaja bicara kita, 
Wassalamualaikum warrahmatullahiwabarakatu.


2 comments: