TA'ARUF BERSAMA UMI

Sayang Anak-anak Ummi...

Monday, August 1, 2011

Aku Bertemu Awal Ramadhan...Akhirnya Pula Bagaimana?

Assalamualaikum,bismillahirrahmanirahim...



    Aku amat bersyukur pada hari ini kerana dengan izinNya aku dapat bernafas dan meraikan sekali lagi satu Ramadhan.Dalam doa aku selalu memohon padaNya agar ditemukan kepadaku awal Ramadhan dan kini aku telah ditemukan dengan bulan yang mulia itu.Jikalau aku telah ditemukan dengan awal Ramadhan maka aku ingin memohon lagi kepadaNya agar ditemukan dengan akhirnya.

    Seketika tadi aku ke bazar Ramadhan aku telah melihat beberapa orang pengemis yang meminta sedekah kepada orang ramai.Apabila aku menjelingkan mata untuk melihat isinya ternyata didalamnya KOSONG !.Begitu tersentuh hati ini melihat tin kosong yang dipegang oleh seorang pengemis meminta orang yang memiliki sifat kemanusiaan untuk memberinya wang walaupun 10 sen.MasyaAllah, sungguh diri ini insaf apabila melihat pengemis itu.Kemudian aku muhasabahkan diri sendiri lalu aku berkata 

"Apalah nasib aku kalau jadi macam tu?...kebulur gamaknya..."

Lalu aku beristighfar memohon keampuanan dariNya sesungguhnya kejadiaan itu memberi iktibar yang besar dalam diri ini.

    Sewaktu aku duduk semeja dengan keluarga untuk berbuka puasa aku teringat akan pengemis tadi."sudahkah dia mendapat wang untuk berbuka?" masyaAllah ! aku amat risau akan pengemis tadi.Risau kalau-kalau dia belum makan kerana sudah masuk waktu berbuka dan kalau dia tak makan pasti dia akan mati kebuluran.Ya Allah ! Kau berikanlah rezeki kepada pengemis itu ya Allah.

    Usai solat maghrib aku muhasabah diri lagi.Tertanya-tanya jikalau aku telah hidup pada 1 ramadhan adakah pada akhirnya aku akan merasai juga?Kalau pengemis itu tadi boleh hidup pada akhir ramadhan adakah aku juga boleh hidup pada akhir ramadhan?Ajal maut ditangan tuhan.Aku hanya berserah padaNya.

No comments:

Post a Comment